Bloggarkiv

onsdag 8. september 2010

Mandag!! Syk som fy men men... 06.09.10

x
Så var det mandag igjen... Den eneste forskjellen var at jeg var syk som €$£@$[ men med hjelp fikk jeg dratt den lille kroppen min på skolen. Å så glad jeg var som gjorde det :)
Var ikke noe spesielle fag men hadde ITIL den dagen der jeg fikk mulighet til å jobbe mere med oppgaven og vi fikk gjennomgå mere om ITIl og jeg lærte masse!
Ikke som jeg nødvendigvis kan sitte å skrive ned på en blogg, men jeg vet selv at jeg har lært å forstå ITIL bedre.
Frode hadde mange sammenligninger og sa masse info som ga meg bedre inblikk selv om hodet mitt dunket som bare f...
noe som ble dyttet opp i hodet mitt og ble der var:

  • SLA (service level agreement) = En enighet som er blitt gjort mellom to parter der man for eksempel bestemmer seg for hvor masse oppetid firmaet skal ha. Eller hvor mange telefoner som skal bli svart i timen.
  • OUT SOURCE = Betale andre bedrifter for å gjøre en oppgave for deg som du distribuerer. Dette kan være likt som jeg har opplevd på jobben der de tok i bruk dette. Vi satt på et salgskontor som het Unicall og de solgte for blant annet NetCom.
Vi snakket om prosedyrelister og vi så på en film som var drit vanskelig å følge med på...
Vi snakket om en ting jeg har skrevet om i en oppgave jeg har laget og det er "livssyklusen" til en tjeneste som er delt opp i:
  • Tjenestestrategi = bestemmer/finner ut av hvilken tjeneste man skal tilby.
  • Tjenestedesign = finner ut av hvordan man skal gjennomføre tjenesten.
  • Tjenesteovergang = gjennomfører tjenesten.
  • Tjenesteadministrasjon = holder vedlike tjenesten og forbereder seg på eventuelle like feil.
  • Kontinuerligtjenesteforbedring = finner nye og eventuelle bedre måter å gjennomføre tjenesten i fremtiden eller finner andre tjenester som kan passe bedre hvis det skjer en lik feil.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar